Pressmeddelande 17.12.2021

Ny museichef till Mannerheim-museet - FM Märtha Norrback

Till tjänsten som museichef på Mannerheim-museet har valts filosofie magister Märtha Norrback. Hon tillträder i början av 2022. Mannerheim-museets tidigare chef Kristina Ranki började i oktober som projektchef vid Helsingfors universitet.

Mannerheim-stiftelsen efterlyste en museichef med såväl intresse för modernisering som djupa kunskaper i historia, en professionell person med färdigheter att utveckla museiverksamheten och bemöta framtidens utmaningar. Museichefspositionen var offentligt lediganslagen och inom ramen för utsatt tid lämnade över 20 personer in sin ansökan.

Märtha Norrback har verkat som forskare, redaktör och redaktionschef vid Svenska litteratursällskapet i Finland och tidigare i expert- och forskningsuppgifter inom rektorskansliet och historiska institutionen vid Helsingfors universitet. Norrback är filosofie magister från HU med allmän historia som huvudämne. Hon har även en magisterexamen från universitetet Paris-Sorbonne - Paris IV.

Som museichef ansvarar Norrback för Mannerheim-museets strategiska arbete och lotsar museets verksamhet i en internationell kontext. Med sin gedigna erfarenhet och expertis har hon utmärkta förutsättningar att fungera som en ansvarsfull utvecklare av denna betydelsefulla minnesorganisation i en snabbt föränderlig värld.

Mannerheim-museet är beläget i Marskalken av Finland Gustaf Mannerheims så gott som autentiska Helsingforshem i Brunnsparken. Museet presenterar unik personhistoria och värnar om den intressanta fysiska miljön. Utöver detta erbjuder Mannerheim-museet ett exceptionellt perspektiv på det finländska samhällets olika skeden och det självständiga Finlands historia. Museet upprätthålls av Mannerheim-stiftelsen.

Tilläggsuppgifter:

Mannerheim-stiftelsens verkställande direktör Klaus Ilmonen